Din varukorg
Ikon
Ikon

De mentala fördelarna med att spendera tid utomhus

Ikon Ikon
De mentala fördelarna med att spendera tid utomhus

Kyla och snö kanske inte ger dig en inbjudande känsla att gå ut och gå en lång skogspromenad. Man vill hellre stanna inomhus nerkurad i soffan och kolla på serier, men vad du borde göra är att bryta dig loss från den dåliga vanan och komma ut i naturen istället.

Många studier har gjorts som klargör att spendera tid utomhus boostar din mentala hälsa. Att motionera har bevisats minska både ångest och depression och att ta promenaden i skogen minskar psykisk ohälsa ännu mer. När du är ute i naturen så aktiveras olika delar av din hjärna som då gör att ditt sinne får ett annat sorts lugn. Detta resulterar i fysisk nedvarvning så som att din hjärtsekvens och blodtryck sjunker som i sin tur reducerar stress och får dig på bättre humör. Forskare på Stanford Universitet noterade i sin studie om mental hälsa, att deltagare som spenderade mer tid utomhus hade en lägre aktivitet i dom delarna av hjärnan som är associerade med depression jämfört med dom deltagarna som spenderade mer tid hemma eller i stadsmiljö.

Det är viktigt att komma ihåg att du inte behöver gå långa och svåra vandringar eller springa flera mil för att uppnå en bättre mental hälsa. Att vara ute i bara några minuter varje dag ger dig precis samma resultat. Det som är viktigt är att du bibehåller en vana och kontinuerligt går ut en stund varje dag för att optimera din energi på ett balanserat sätt. Låt din hjärna komma bort från skärmen och den stressiga miljö du vanligtvis vistas i. Kom ut lite under lunchrasten eller att du tar en lite längre promenad hem från bussen. Gör det som känns bra och passar bäst in i din vardag. Gå ut en halvtimme med vänner direkt efter skolan/jobbet eller få med dig en kollega ut under lunchen. Ta chansen att pausa en stund från din hektiska dag och unna dig en kvart att tänka på något annat. Detta kommer hjälpa dig att vara ännu mera effektiv resten av dagen.

 

Andra fördelar med att vistas utomhus:

Skyddar din syn - Datorvisionssyndrom och närsynthet är två sjukdomar som kan förebyggas genom att spendera några timmar utomhus per dag i naturligt ljussken.

Minskar risken för inflammation – Symtomer av inflamation blir färre genom att spendera mer tid utomhus i skogsmiljö. 

Bättre sömn – Vistas utomhus i solljus kan ”återställa” våran dygnsrytm och upprätthålla ett mer naturligt sömnmönster.  

Minskar mental utmattning – Telefonskärm, datorskärm eller sträckkolla Netflix… våra hjärnor får sällan tid till att återhämta sig, vilken den då får tillfälle att göra när vi är vistas ute i naturen.