Hur stärker vi vårt immunförsvar?

Det är inte bara förkylningstider, utan det vi är också mitt i en pandemi. Att hålla immunsystemet i balans har nästan aldrig vart viktigare. Ett väl fungerande och balanserat immunförsvar skyddar oss från sjukdomar och håller oss friska.

Vad är immunförsvar och varför är det viktigt?

Immunsystemet består av mikroskopiska krigare som skyddar oss från infektioner, toxiner, skador, avfall och så vidare. Immunförsvaret är ständigt aktivt i våra kroppar. Immunförsvaret städar också upp i vävnader. En vävnad är en samling celler med liknande uppgifter, till exempel muskelvävnad eller fettvävnad.

Systemet känner igen skillnaden mellan kroppens celler och främmande celler, vilket gör det möjligt att förstöra allt som kan vara potentiellt skadligt.  

Hur håller vi immunsystemet i balans?

70-80% av våra immunceller lever i våra tarmar. Utvecklingen av ett balanserat immunsystem är därför beroende av upprättandet av hälsosam tarmmikrobiota i det tidiga livet, vilket är direkt kopplat till näring. Stress och sömn är också två otroligt viktiga faktorer för att upprätthålla ett balanserat immunförsvar.  

5 sätt att stärka ditt immunförsvar:

  1. Prioritera din sömn (7-8 timmars sömn borde göra tricket!). Det är när vi sover som vi balanserar vår kortisol- och hormonkurva, när vi återhämtar oss, blir starkare och bygger om. Har du problem att somna och komma ner i djup sömn så har vi en naturlig örtdryck vid namn Relax som hjälper många av våra kunder.

  2. Ät näringsrik mat! Eat your greens som man brukar säga.

  3. Det vi inte lyckas på i oss i vår kost kan vi få i oss i form av kosttillskott. Vi har utvecklat ett vitamintillskott som innehåller ett komplett dagligt näringsbehov - anpassat efter både kvinnan respektive mannens behov. Dailys Kvinna & Dailys Man.

  4. Stressa ner med hjälp av olika övningar och hjälpmedel. Meditation är en favorit hos oss. Men det kan vara allt ifrån att läsa, ta ett varmt bad eller göra något kreativt.

  5. Rör på din kropp dagligen. Gör det på ett sätt som du känner passar din kropp och ditt mående för dagen. Gå ut på en promenad, kör en boxningspass eller gör pilates. Känn efter vad som passar dig!

TAGS:

SHARE: