Din varukorg
Ikon
Ikon

Lär känna din menscykel - Hormonförändringar som får oss ur balans

Ikon Ikon
Lär känna din menscykel - Hormonförändringar som får oss ur balans

Känns det som om du känslomässigt ofta befinner dig på en berg och dalbana? Välkommen till livet med en livmodern! De flesta av oss kvinnor upplever hormonella förändringar i både stort och smått. Eftersom väldigt många av oss kvinnor dessutom äter något form av preventivmedel som påverkar oss hormonellt blir det hela ofta mer komplicerat.

Hormoner och balansen

Så varför känns det som om man åker en känslomässig berg och dalbana?

Varför känns det som om jag balanserar på en känslomässig gungbräda? Det beror på att hormonerna, östrogen, testosteron och progesteron skiftar under hela vår cykeln. Det påverkar starkt hur vi mår och hur vi känner. Vissa påverkar vår hunger, vårt tålamod, ilska och vår motivation.

Vad är follikulära fasen?

Follikulärfasen är den första delen av menscykeln. Den startar med din mens och slutar med ägglossningen. Under denna fas förbereder sig din kropp för ägglossningen. Det betyder en ökning av hormoner som startar ägglossningen.

Vad är lutealfasen?

Lutealfasen är den andra fasen av din cykel – den börjar efter ägglossningen och pågår till nästa mens. När mensen börjar tar fasen slut (starten på en ny cykel).

Vi har dock delat in cykeln i 4 olika veckor för att göra det ännu mer tydligt för er hur man kan anpassa sig och lära känna sin cykel ännu mer. 

Vecka 1 (dag 1–7)

Cykeln börjar samma dag som du får din mens och kan göra att du känner dig trött, nervös, orolig och illa tillfreds. Sedan är såklart mensvärken också där illande. Kom ihåg att inte vara för hård mot dig själv när du känner för att avboka saker och bara ligga i soffan med värmekudde och choklad! Det är dina låga östrogen- och järnnivåer som spelar sitt spel. Så kom ihåg att lyssna på din kropp denna vecka – när du är trött ska du vila. När du är hungrig ska du äta. Och när du vill prata om dina känslor ska du minsann göra det. 

Vecka 2 (dag 8–14)

Både östrongenhalten och progesteronnivåerna ökar nu hela tiden successivt. Det innebär att vi får mer energi, blir mer fokuserade och motiverade. Har du viktiga möten, projekt eller liknande är det ett perfekt tillfälle att göra dessa nu. Det är nämligen under denna period vi känner oss som mest starka och oövervinnliga.

Men är du en person som lätt får ångest kan den tyvärr öka under denna perioden. Speciellt prestationsångest. Vårt tips är lågintensiv träning och mindre koffein under denna vecka. 

Alla dessa hormoner tillsammans gör också att du under denna period kan känna en markant sexlust. Det är också oftast under den här perioden som orgasmen kommer lättare och känns mer för kvinnan. 

Vecka 3 (dag 15-21)

Det är nu vår östrogennivå börjar sjunka medan progesteronnivåer ökar. Detta resulterar ofta i att man känner sig likgiltig och omotiverad. Lite som att luften gått ur en. Men det är också nu många kvinnor kan känna sig som mest sexig. Det är ett helt enkelt sätt för kroppen att säga att du är fertil. Studier visar även att kvinnor köper sexigare kläder under ägglossningen och att rösten blir något ljusare. 

Vid slutet av veckan stiger våra hormonnivåer och balansen återfinns. Känner du dig lugnare då är det förmodligen därför.

Vecka 4 (dag 22-28)

Under denna vecka välkomnar vi PMS:en! Nu rasar nämligen östrogen, testosteron och progesteron i botten och det påverkar självfallet vårt humör. Humöret kan bli oberäkneligt och du kan bli irriterad för minsta lilla.

När östrogennivåerna sjunker resulterar det ofta i att serotoninnivåerna (som gör dig glad) kan sänkas, samtidigt som stressnivåerna kan höjas. Serotinnivåerna gör dig inte bara glad utan hjälper dig också att sova. När östrogenet rasar kan det störa din sömn. Det blir extra viktigt att fånga sömnen så att säga. Hjälp kroppen genom att komma ner i varv tidigt på kvällen och produkter som t.ex. vår Relax kan vara till stor hjälp under denna vecka.

Hitta en balans & lär känna din cykel

Det är självklart ingen ursäkt att bete sig hur som helst bara för att hormoner påverkar en. Men när man har kunskap om sin cykel och lär känna sin kropp är det också lättare att ta makten över det själv. Det är inte alltid lätt att vara kvinna men vi tror att alla kan hitta en balans som funkar för just dig!