Your cart
Close Alternative Icon

Olika typer av self care

Arrow Thin Left Icon Arrow Thin Right Icon
Olika typer av self care

Att ta hand om sig själv är väldigt viktigt för att må bra. Det flera olika typer av self care som kan vara användbart att ha koll på. Därför har vi listat fem stycken olika delar av self care och vad det kan innebära.  

 

Fysisk - Self care

Att ta hand om kroppen behöver inte vara hårda träningspass och strikta dieter. Att hitta fysisk aktivitet som du får glädje av och inte känner ett måste kring kan gott och väl räcka. Det skulle kunna vara en promenad i naturen, en danslektion, yoga hemma i lung och ro eller pass på gymmet om det passar dig. Njut av god mat och se till att få i dig alla näringsämnen du behöver.

Emotionell - Self care

Stanna upp ibland och känn efter vilka känslor du egentligen har i kroppen. När dagarna flyger förbi kan det ibland vara lätt att glömma bort vad vi känner. Många lägger ett lock på sina känslor vilket kan leda till att bägaren tillslut rinner över. Hantera dina känslor med jämna mellanrum genom att till exempel skriva, meditera, mindfullness-övnigar eller gör något kreativt där du kan uttrycka dig. 

Intellektuell - Self care

Att ta hand om sitt intellekt handlar om att göra saker som utmanar hjärnan. Det kan vara att läsa en bok, lära sig någonting nytt eller se en dokumentär.   

Social - Self care

Hur vi tar hand om den sociala sidan av oss kan variera beroende på om du är introvert eller extrovert. Det handlar om vi samlar energi med hjälp av andra människor eller inte. En introvert person kan absolut tycka om sociala sammanhang men blir väldigt trött efter sociala situationer. En extrovert person får energi av att umgås med andra personer. Såklart finns det ett mitt i mellan, men fundera på vad som ger dig energi. Behöver du tid för digsjälv, eller träffa en vän?

Sensorisk - Self care

Stanna upp och tänk på vad du hör, känner, doftar, ser och smakar. Det kan hjälpa dig att vara mer i nuet, uppleva vad som faktiskt händer och minska stress.  För att stimulera olika sinnen kan du till exempel tända ett doftljus, tänka på vad det du äter faktiskt smakar eller lyssna på musik.