Your cart
Close Alternative Icon

Sover du ordentligt? - Fyra tips för att sova bättre

Arrow Thin Left Icon Arrow Thin Right Icon
Sover du ordentligt? - Fyra tips för att sova bättre

Sömn är ett sätt för hjärnan och kroppen att återhämta sig. När vi sover bearbetar också hjärnan alla intryck vi tagit in under dagen. Det finns många hälsofördelar med att sova ordentligt och det kan bli enklare att hantera stress. Immunsystemet aktiveras, viktiga hormoner bildas, kroppen varvar ner och musklerna slappnar av när vi sover. Minnet påverkas också av sömnen eftersom det är när vi sover som minnen förstärks och bearbetas. För en vuxen person kan det behövas mellan sex till nio timmars sömn varje dygn. Det varierar från person till person hur många timmar som är optimalt. 

Sömn behövs för kroppens normala funktion och därför är det viktigt att se till att det blir en naturlig del av vardagen. Sömnen är ett problem för ca 37% av svenskarna, vilket kan bero på till exempel stress, ovanor och att bra sömn inte prioriteras. Det finns mycket att göra för att förbättra förutsättningarna för en god natts sömn.

Här är 4 tips på saker som skapar goda förutsättningar för en god natts sömn:

1. Lägg undan mobiltelefonen

Den elektronik och de skärmar många av oss använder idag har ett blått ljus som kan påverka sömnen. Det blå ljuset har en frekvens som får vår hjärna att tro att det är dag. Ljuset kan negativt påverka nivåerna av melatonin, ett sömnhormon som bildas när det är mörkt och det är dags att sova. Därför kan det vara bra att släcka ner alla skärmar en till två timmar innan du ska sova.

2. Varva ner

Genom att varva ner förbereder vi hjärnan på att det snart är dags att sova. Läsa en bok eller göra någonting annat lågintensivt kan vara ett sätt att varva ner. Det viktiga är att se till att få tid att varva ner och att det sker utan mobilen, surfplattan eller tv:n.

3. Ta ett varmt bad

Ett varmt bad kan vara bra att lägga in i kvällsrutinen en timme innan det är dags att sova. Kroppstemperaturen stiger i ett varmt bad och när du stiger upp ur vattnet sjunker temperaturen vilket leder till att du blir sömnig. Genom att ta ett varmt bad stimuleras också frisättningen av hormonet oxytocin, ett hormon som bidrar till att vi känner oss lugna och avslappnade. Att läsa en bok i badet kan alltså vara en toppenide innan sänggående.

4. Drick Relax

Homies Relax finns både i pulverform och i shot. I Relax finns det bland annat GABA och kamomill som båda har lugnande och sövande egenskaper. GABA är en hämmande signalsubstans i nervsystemet som kan bidra till att det blir enklare att somna. Signalsubstanser fungerar som medlare mellan olika nervceller, och att en signalsubstans verkar hämmande innebär att den bromsar upp impulser från en nervcell till en annan, vilket leder till en lugnare aktivitet. Forskning visar att GABA ofta har positiva effekter på stressrelaterade symptom som sömnstörningar eller ångestattacker. Relax innehåller också välkända örter, svampextrakt, mineraler och MSM med unika egenskaper som bidrar både till avslappning och som främjar god sömn. Köpa Relax HÄR!