Your cart
Close Alternative Icon

Stress påverkar din hälsa - vad kan du göra åt det?

Arrow Thin Left Icon Arrow Thin Right Icon
Stress påverkar din hälsa - vad kan du göra åt det?

Du kommer att alltid ha lite stress i ditt liv - det har vi alla, och det är normalt. En del stress kan vara bra. Det kan vara en utmaning som gör att vi är alerta, motiverade eller känner oss redo att undvika fara. Men för mycket stress påverkar kroppen negativt. När vi är under stress skickar hjärnan ut stresshormoner i kroppen. Dessa stresshormoner är samma som utlöser din kropps "fight or flight" reaktion. Ditt hjärta slår snabbare, du andas snabbare och dina muskler redo gör sig redo för action. Denna reaktion utformades för att skydda din kropp i en nödsituation genom att förbereda dig för att reagera snabbt. Men när stressen fortsätter, dag efter dag, kan det sätta din hälsa på spel.

 

Tecken på att du är under ständig stress

Om du ständigt är under stress kan du ha fysiska symtom, såsom huvudvärk, en orolig mage, högt blodtryck, bröstsmärta eller problem med sex och sömn. Får vi till exempel inte tillräckligt med sömn kan det leda till en rad olika symtom på grund av sömnbrist. Den vanligaste orsaken till sömnproblem är nämligen stress. När du är under stress ställer hela nervsystemet in sig på vakenhet. Vilket gör det svårt att varva ner och somna. Sömnen kan bli ytligare av stress och du vaknar fler gånger under natten och har svårare att somna om när du gör det. För att lättare kunna slappna av och somna in de kvällar du känner dig stressad kand u använda hjälpmedel. Våra bästa knep är att lägga ifrån sig telefonen i god tid innan du ska sova, meditera och ta en relaxshot.

En av de bästa sakerna du kan göra för din hälsa är att hantera den stressen, även om du inte kan kontrollera källan till den. Det kan vara svårt att veta hur man ska hantera den när man är mitt uppe i en stressig period. Därför har vi listat 5 tips på hur du kan hantera din stress.

5 sätt att hantera din stress

1. Identifiera ohälsosamma hanteringsmekanismer!

Börja med att titta på hur du för närvarande svarar på stress. För att få ett objektivt perspektiv på dina handlingar kan du diskutera med någon i din närhet eller skriva ner och gå igenom när du inte är stressad. Är ditt sätt att hantera stress hälsosam?

Här är några exempel på hanteringsmekanismer som faktiskt orsakar mer stress längs linjen:

- Rökning.
- Dricker för mycket alkohol.
- Överdrivet söt eller fet mat.
- Medvetet tittar på TV: n utan att bry sig om vad du tittar på.
- Använder medicin för att slappna av.
- Blir socialt tillbakadragande.
- Sover för mycket.
- Ta ut stress på andra.

 

2. Ändra din attityd

Hur du svarar på negativa tankar spelar en viktig roll i att diktera stressnivåer. När allt kommer omkring, när du upplever en negativ tro på dig själv eller ditt liv, svarar din kropp som om du för närvarande är stressad. I sin tur leder detta vanligtvis till mer negativa tankar.

Börja med att se möjligheter och lösningar istället för problem. 
Därefter ska du sätta dina problem i perspektiv. Kommer du till exempel att bry dig om den nuvarande svårigheten om en månad eller ett år? 
Sedan måste du försök att undvika perfektionism. Sätt upp realistiska och praktiska mål istället för att ställa in dig själv för misslyckande. 

 

3. Var fysiskt aktiv

Forskning visar konsekvent att fysisk aktivitet både minskar stressnivån och hjälper till att förhindra många av de negativa biverkningarna stress kan leda till. 
Nästan all typ av fysisk aktivitet hjälper till att lätta på spänningar och bidrar till produktion av endorfiner. Försök att vara fysiskt aktiv åtminstone 30 minuter varje dag!

 

4. Bygg och upprätthåll dina relationer

Även om din känsla är att du vill stänga in dig och undvika sociala sammanhang är relationer och den sociala kontakten viktig för oss även när vi är under stress. Det finns gott om forskning som visar för att sociala sammanhang minskar stress.

Självklart är et viktigt att ha relationer där du känner dig trygg, sedd och förstådd
Håll regelbundet kontakt med de människor runt omkring dig som erbjuder dig detta och kom ihåg att det inte finns någon svaghet eller skam i att visa dina känslor.

Här är lite tips på hur du kan bibehålla gamla vänner/träffa nya vänner:

- Be en kollega att äta lunch.
- Ring, sms eller maila en gammal vän för att komma ikapp.
- Bjud in din träningskompis för en promenad.
- Planera veckomöten med minst en vän.
- Lär känna nya människor genom att anmäla dig till en kvällskurs eller träningsklass.
- Bjud över en vän/familjemedlem på en vardagsmiddag.

5. Ta fram en egen verktygslåda för din stresshantering


Det är viktigt att du lär dig att hitta knep som hjälper dig till att slappna av. Därefter tar fram dem när du känner dig under stress.

Det finns inga begränsningar på vad som kan fungera för dig, men här är några idéer för att komma igång:

- Gå i en naturligt vacker miljö.
- Meditera.
- Interagera med ett djur.
- Boka dig själv en massage.
- Titta på en komedi.
- Kontakta en av dina närmaste vänner.
- Skriv ner dina tankar.
- Gör en kopp örtte.
- Ta ett varmt bad.

Det är viktigt att inte bara ta fram din verktygslåda för att hantera din stress när du är överväldigad av stress utan helst varje dag i förebyggande syfte. Att göra något du älskar att göra varje dag kan hjälpa till att bekämpa stress innan det ens hinner ta fart.