Your cart
Close Alternative Icon

Varför är vardagsmotion viktigt - 10 sätt att få in motion i vardagen

Arrow Thin Left Icon Arrow Thin Right Icon
Varför är vardagsmotion viktigt - 10 sätt att få in motion i vardagen

Vardagsmotion är ett begrepp som ofta tas upp i samband med hälsa och välmående. Hur mycket vardagsmotion behöver vi egentligen och kan vi kompensera vårt stillasittande med vardagsmotion?

Världshälsoorganisationen rekommenderar att man går minst 10000 steg om dagen, vilket motsvarar ungefär sex kilometer. Ett sätt att mäta hur många steg man tar under en dag är att använda en stegräknare eller app.

Men att minska sitt stillasittande och få mer vardagsmotion behöver inte vara så himla komplicerat. Det finns många små saker i vardagen som kan göra stor skillnad i längden för någon som har svårt att få in motion i vardagen.

Vi har listat 10 sätt att få in motion i vardagen: 

  1. Cykla eller promenera till jobbet – har du inte möjlighet att promenera hela vägen? Ställ bilen längre ifrån eller hoppa av bussen några stationer tidigare.
  2. Ta en promenad-paus istället för kaffepaus. Motion kan faktiskt ge precis lika mycket energi som koffein.
  3. Ta trapporna istället för hissen eller rulltrapporna.
  4. Inför promenadmöten istället för stillasittande möten.
  5. Promenera till affären istället för att beställa hem mat.
  6. När vi sitter för mycket blir musklerna tightare. Försök att få in 5-10 minuter stretch på morgon eller kväll.
  7. Växla mellan att stå och sitta vid skrivbordet.
  8. Byt ut filmkvällen mot en rolig aktivitet – testa padel, klättring eller kanske räcker det med att ta en promenad med någon i din närhet.
  9. Res dig upp och rör på dig minst en gång per timme vid skrivbordet, om så bara för fem minuter. Då får du igång blodcirkulationen och din kreativitet och ditt fokus blir dessutom bättre.
  10. Ta dig ut när du ska handla, istället för att klicka hem dina varor på nätet